Copywriter met 25+ jaar ervaring, gespecialiseerd in creatieve teksten, conceptontwikkeling, positionering en merkgedreven AI.
De afgelopen 15 jaar ben ik me steeds meer gaan specialiseren in merkontwikkeling.
Noem me merkstrategische copywriter of de schrijvende merkstrateeg. Waar het om gaat is dat ik de principes en methodieken van merkidentiteit en positionering door en door ken én 25+ ervaring heb in creatieve copy.
Daardoor kan ik sneller dan andere copywriters tot de essentie van een merk doordringen en beter dan andere strategen de merkfundamenten doorvertalen naar een merkverhaal, merkbelofte en merkgedreven copy.
Waar merk, tekst en AI elkaar raken, dat is mijn sweetspot.
Hoe ben ik hier terechtgekomen, vraag je je misschien af? Ik neem je graag mee terug naar mijn afstudeerstage.
Iedereen van mijn examenjaar liep stage ‘in de reclame’. Alleen ik zat bij een multimediabureau: Case Interactive in de Bilt. TV, film, gamification, interactieve communicatie, alles kwam hier samen en ik vond het geweldig. Let wel: het was 1996, het internet had op dat moment 30.000 gebruikers in Nederland. En wij maakten de eerste website voor de Nederlandse Dakdekkers Associatie in Amersfoort. Spannende tijden!
We liepen technologisch zó ver vooruit dat het voelde alsof de wereld aan mijn voeten lag. Dus na een jaar begon ik samen met drie(!) vormgevers een eigen bureau in Hilversum: Drift Tekst & Beeld. Hoe we vanaf dag 1 inkomen voor vier man hebben verdiend, is me nog steeds een raadsel. Maar het lukte. Wat hielp is dat we vrijwel meteen Sony PlayStation en (het huidige) Sony Pictures als klant hadden. Dus werd ik eindredacteur van het PlayStation Magazine en benaderde ik de grote Amsterdamse bureaus met een op dat moment unieke propositie: copywriter gespecialiseerd in webcopy. Niemand riep dit op dat moment nog. Een mailing met ‘@ noot mies’ en mijn telefoonnummer was genoeg om interesse te wekken. Als junior kreeg ik meteen de opdracht om mee te werken aan de eerste generatie websites van merken als Volkswagen en Aegon.
Toen ik een paar jaar later weer terug onder de rivieren ging wonen, was mijn netwerk groot genoeg en het internet wijdverbreid genoeg om te blijven werken voor al die mooie bureaus en bedrijven. Gaandeweg ben ik steeds meer campagnematige, conceptueel en merkstrategisch werk gaan doen, altijd naast het verdiepende schrijfwerk. En zo zijn we aanbeland in het hier en nu.
Wat ik me door de snelle opmars van AI meer dan ooit besef, is dat technologische en creatieve ontwikkeling bij mij altijd samen zijn opgetrokken. Sinds de komst van het internet heb ik mezelf steeds opnieuw moeten uitvinden: van mijn eerste activerende webcopy tot mijn allereerste animatiescript. Zo ben ik later customer journeys gaan optimaliseren en merksessies gaan opzetten. Vandaag zit ik tot in mijn enkels in demand generation en B2B marketing funnels.
AI heeft me gedwongen om opnieuw goed na te denken: hoe kan ik mijn kwaliteiten zó inzetten dat dit voor bedrijven en bureaus de meeste meerwaarde oplevert?
Het resultaat zie je in mijn nieuwe propositie: Botcopy | Hotcopy | Humancopy. Waar je behoefte ook ligt, er is altijd een passende oplossing. Voortaan stemmen we vooraf duidelijk af welke plek AI krijgt, wat ik oplever en wat je daarvoor betaalt. Oók als je tegen de trend in juist helemaal géén tussenkomst van AI wilt.
Geen idee wat morgen voor nieuwe ontwikkelingen brengt, maar één ding zal altijd blijven: mijn onvoorwaardelijk geloof in de kracht van een sterk merk. Hierin ligt je onderscheidende kracht, juist nu veel geautomatiseerde communicatie steeds meer op elkaar gaat lijken. Juist nu gepersonaliseerde communicatie en account based marketing zo fijnmazig wordt afgestemd op individuele klanten. Wie ben jij nog als je je zó sterk voegt naar de wensen van je klanten?
Een sterk merk geeft houvast en richting aan alles wat je doet. Die kern vinden en vastleggen, is het allermooiste wat er is.
Het is mijn persoonlijke missie om je merk voelbaar te maken in alle teksten en concepten die ik maak. Niet alleen rond de ontwikkeling van een nieuwe merk, óók in de periode daarna en óók op lange termijn.
Juist de inzet van merkgedreven AI in combinatie met creatief curatorschap kan hier uitstekend bij helpen. Dus dat is wat ik doe: het maximale uit merk, tekst en AI halen voor bureaus en bedrijven.
Maar genoeg over mij, zullen we het nu eindelijk over jou hebben?